måndag 13 juli 2015

Juicefasta..kan det va nåt??

Jag och maken har bestämt oss för att juicefasta. I ärlighetens namn ska jag försöka klara av de 10 dagar som är rekommenderade. Få se om jag håller ut.
Vi började med att titta på netflixdokumentären "Fat, sick and nearly dead" med australiensaren Joe Cross som själv juicefastat i 60 dagar vilket ledde till viktnedgång och att han håller sin autoimmuna sjukdom borta, utan mediclner,

Jag blev väldigt inspirerad av detta då jag är övertygad om att vi kan självläka och slippa sjukdomar genom aktiva val (gäller inte alla sjukdomar, det vet jag). Plus att jag är av den övertygelsen att det är processad mat och tillsatsämnen som gör oss människor feta o sjuka, inte den mat jag växte upp med på 1970-80-talet (hemlagad och mycket självanskaffat, tex älgkött o fisk). De dåliga vanorna med färdiglagat skaffade jag mig först när jag flyttade hemifrån när jag var 20år. Det funkade bra innan jag skaffade barn. När min dotter kom till världen blev jag inte av med graviditetskilona. Sedan dess har jag pendlat mellan 10-30kg övervikt.

Stress, dåliga matvanor och sömnbrist är det som tagit mig hit. Nu tänkte jag alltså försöka mig på en omstart av kroppen. Jag hoppas jag håller ut. 

Så liten utvärdering av första dagen av juicefastan:

                                                                                                                     Frukost: Smoothie av banan, jordgubbar o vattenmelon. Smoothie behåller frukternas fibrer och därför upptas 70% av näringsämnena istället för 100% som juicen ger. Men jag ville lyxa till det på morgonen så här första dagen o 70% är 70% mer än vad jag normalt får i mig..




Lunch: Juice av rödbetor, savoykål och morötter. Grönsaker går det mer av för att få juice jämfört med frukter,

Smakade okej men lämnade en eftersmak i munnen som kändes lite ofräscht jordig. Och den eftersmaken höll i sig länge. För att slippa den måste  man borsta tänderna eller dricka en shot med fruktjuice.















Middag: Juice av persikor, vattenmelon o apelsin. Gottigottgott

















 Har bara fått i mig 500 kalorier idag, rekommendationen är ca 1000, så jag måste utöka intaget med fler smoothisar/juicer. Magen skriker av hunger och jag känner mig trött och frusen...ja fast jag bastade nyss så frusenheten är inte aktuell då. Grinig har jag också varit hela dagen..

1 kommentar: